GMT nasvet: Pozor, če vam ukradejo katalizator!

V tujini in tudi v Sloveniji že dlje časa opažajo rast kraje
avtomobilskih katalizatorjev. Če vam ukradejo katalizator, boste morali
namestiti novega, tu pa lahko nastanejo težave.
O pojavu tatvin katalizatorjev v zahodnih državah so bili
slovenski policisti seznanjeni z obvestili Europola, in sicer predvsem o
naraščajoči problematiki v povezavi z nezakonitimi pošiljkami odpadkov. Del
katalizatorjev, ki se nezakonito pošilja po EU, namreč izhaja tudi iz tatvin iz
vozil. Naraščajočo problematiko tatvin katalizatorjev policija zaznava tudi na
območju Slovenije. Največ primerov je na območju mesta Ljubljana in sicer na
večjih parkiriščih.
Katalizatorji so tarča tatov zaradi platine, zelo iskane
surovine v avtomobilski industriji. Platina velja za nepogrešljiv element, ker
v zlitinah deluje kot element, odporen na korozijo, visoke temperature in
pritiske, in se zato uporablja v avtomobilskih katalizatorjih. Platina, ki je
namenjena za čiščenje izpušnih plinov, se nato prodaja kot odpadek s ciljem
reciklaže. Drugi razlog je tatvina katalizatorja z namenom ponovne uporabe na
vozilu, ki ima okvaro katalizatorja in potrebuje menjavo.
Ker gre v večjem številu primerov kraj za lastnike starejših
avtomobilov, po kraji kupujejo zelo poceni katalizatorje, tudi najcenejše za
100 evrov. Kontrolorji na tehničnih pregledih zato že opažajo, da avtomobil ne
naredi tehničnega pregleda, saj tak katalizator vsebuje premalo paladija.
GMT tehnični inštruktor Primož Rožnik razlaga, da so
katalizatorji zelo različnih izvedb in tehnologij že zaradi zahtevanih EURO
emisijskih standardov, namembnosti za bencinski ali dizelski motor in predvsem
predvidenih pretokov, ki so povezani s prostornino in tehnologijo motorja.
"In prav pri zadnjem se velikokrat naredi napaka, ker se pri univerzalnih
katalizatorjih gleda samo na premer vhodne in izhodne cevi ne pa na dejansko
namembnost in zmogljivost katalizatorja. Praviloma so najcenejši manj zmogljivi
in za starejše EURO emisijska standarde," pravi Rožnik.
GMT strokovnjak zato svetuje, da naj stranke na dolgi raje
kupijo tipski katalizator, ki je prilagojen določenemu vozilu in njegovim
zmogljivostim, ker se s tem izognejo dodatnim težavam pri tehničnih pregledih
in delovanju vozila. Ena od opcij pa je tudi obnova pri usposobljenih centrih
za izpušne sisteme, ki tudi v primeru ukradenega katalizatorja vedo kateri je
najbolj primeren za določeno vozilo.