B2B trgovina

GMT Trgovine z avtodeli Servis. Znanje. Moč.

Katalizator

Kaj je katalizator?

Diagram-katalizatorVozila z bencinskimi motorji, so zaradi svojega specifičnega delovanja velik onesnaževalec zraka. Razlog za to je nezadostno izgorevanje mešanice zraka in goriva, katera je potrebna za delovanje motorja. Motor pri izgorevanju, poleg vode in ogljikovega dioksida, proizvaja tudi naslednje škodljive pline:

CO - ogljikov monoksid (strupen)
HC - ogljikovodik (glavni povzročitelj ozonske luknje in smoga, je rakotvoren)
NO - dušikov oksid (glavni razlog za kisel dež in skupaj s HC povzročitelj ozonske luknje)

Katalizator pa ima nalogo zmanjševanja emisije navedenih treh elementov ter njihovo spreminjanje v nestrupen plin, zato ga imenujemo trostopenjski katalizator.

Naloga katalizatorja je zmanjševanje omenjenih strupenih plinov na najmanjšo možno mero. Za optimalno delovanje motorja je najboljše razmerje med zrakom in gorivom14,7 :1. To nalogo pa prevzema lambda sonda. V primeru da sistem pravilno deluje se vsebnost strupenih snovi v izpušnih plinih zmanjša tudi več kot 90%.

Definicija katalizatorja je torej ta, da je katalizator pospeševalec kemičnih reakcij. Njegovo delovanje omogoča sredica, katera je sestavljena iz plemenitih kovin (platina, paladij in radij)

Delovanje katalizatorja

Škodljivi izpušni plini, kot produkt delovanja motorjev z notranjim izgorevanjem, se v katalizatorju spremenijo v okolju bolj prijazno zmes ogljikovega dioksida (CO2), vode in dušika N2. To spremembo pa omogoča keramična sredica katalizatorja.
V ohišju katalizatorja, katero je narejeno iz nerjaveče pločevine, se nahaja keramično satje, oplemeniteno z platino, paladijem. Učinkovitost samega satja omogoča njegova fina zgradba, katere površina je primerljiva z velikostjo nogometnega igrišča. Preko tega satja ti plini pridejo v kontakt z plemenitimi kovinami, ter tako spremenijo svojo kemično sestavo iz škodljive v dokaj neškodljivo.
Delovanje katalizatorja

Lambda sonda:

Regulacijo optimalne mešanice zraka in goriva omogoča lambda sonda. Signal katerega pošilja v avtomobilski računalnik, le temu omogoča pravilno nastavitev ubrizgalnega sistema, da lahko ob vsakem trenutku pripravi najbolj primerno mešanico.

Pogoji delovanja katalizatorja:

Katalizator začne pravilno delovati po približno 200 sekundah delovanja motorja, ko izpušni plini segrejejo njegovo sredico na temperaturo od 250 do 270 C (odvisno od načina vožnje, ter lege katalizatorja v izpušnem sistemu).

Ohišje katalizatorja:

Zaradi visokih temperatur, ter težkih pogojev delovanja (voda, sol prah), in v želji po čim daljši življenjski dobi katalizatorja proizvajalci iščejo možnost izdelave ohišja iz čim boljših materialov. Zato je najbolj primerna nerjaveča pločevina, katera s svojo odpornostjo na korozijo ter prah ter minimalnim raztezanjem pri spremembah temperature, zadovoljivo zaščiti občutljivo sredico katalizatorja.Sredica je zelo občutljiva na vse vrste fizikalnih in kemičnih vplivov, zato je zelo pomembno tesnenje ohišja ter njegova občutljivost na mehanske poškodbe.

Katalizatorska sredica:

Materiali iz katerih je izdelana sredica so mešanica dveh oziroma treh plemenitih kovin, (platina, paladij in rodij).
Platina omogoča oz. podpira oksidacijo ogljikovodikov in ogljikovega monoksida.
Rodij zmanjšuje vsebnost dušikovih oksidov, obenem pa omogoča maksimalno izgorevanje plinov, v večini primerov ga je v vsakem

Vzroki napak delovanja katalizatorja

Mehanske poškodbe:

Močni udarci in vibracije s katerimi je obremenjeno vozilo, velikokrat pripeljejo do poškodb ohišja katalizatorja. Zaradi tega se poveča možnost poškodovanja njegovih notranjih delov ter s tem do uničenja katalizatorja. Materiali iz katerih so narejena ohišja proizvajalca ARVIN -MERITOR, pa nam zagotavljajo maksimalno zaščito pred omenjenimi težavami.

Starost katalizatorja:

Teoretično je življenjska doba katalizatorja enaka kot vozila na katerem je vgrajen. Toda različni pogoji vožnje in podnebnih okoliščin, lahko vplivajo na njegove tehnične lastnosti.

Zato je priporočljivo med rednim vzdrževanjem starejših vozil, posvetiti pozornost tudi pregledu katalizatorja. Njegovo pravilno delovanje najlažje ugotavljamo z vsebnostjo ogljikovih-oksidov (CO) v izpušnih plinih, ter njihovo količino primerjamo z količinami katere so predpisane. V primeru da so te večje je potrebno katalizator zamenjati.

Tesnenje:

Do naj pogostejših težave v zvezi z tesnjenjem pri katalizatorjih, pride na mestu kjer je pritrjena lambda sonda na katalizatorsko cev. Če na tem mestu prihaja do vstopa zraka v izpušni sistem se poruši pravilna mešanica zraka in goriva, saj sonda dobiva napačne podatke. Vzroki za do napako je lahko luknjica v cevi oz.pokvarjen priključek za sondo.

Napako lahko odpravimo z zamenjavo priključka ali pa z varjenjem luknjice, obvezno pa je v primerih varjenja potrebno odstraniti sondo, ker jo v nasprotnem poškodujemo.

Slabo delovanje motorja / slab vžig:

Predpogoj za dobro delovanje motorja ter obenem katalizatorja je zagotavljanje optimalne mešanice goriva in zraka. V primerih ko prihaja do slabega izgorevanja oz. napačnega vžiga motorja, se pojavi določena količina nezgorjenega goriva. Obstaja možnost da to gorivo pride v katalizator kjer se zaradi visokih temperatur ponovno vžge in izgori v njegovi sredici. Temperature katere se v tem primeru razvijejo poškodujejo nanose plemenitih kovin na satju in s tem nepopravljive poškodbe katalizatorja. V takem primeru je potrebno katalizator zamenjati.

Podobna nevarnost se pojavi v primeru vlečenja pokvarjenega vozila zaradi nezmožnosti vžiga motorja. Takrat tudi lahko pride do t.i. »zalitja motorja« in s tem do prehoda goriva v izpušni sistem.

Priporočila ob menjavi katalizatorja

 

Ker se katalizator po svoji funkciji in tehničnih lastnostih razlikuje od ostalih elementov izpušnega sistema avtomobila, je v primeru njegove zamenjave , potrebno navesti nekaj praktičnih priporočil.

  •  po zamenjavi katalizatorja je potrebno pregledati emisijo izpušnih plinov
  •  pred menjavo ugotoviti vzrok za okvaro katalizatorja, ter to predhodno odpraviti, da ne bi prišlo do ponovitve
  •  ugotoviti ali so nosilci katalizatorja oz. motorja korodirani, ter to odpraviti pred namestitvijo novega
  •  katalizatorja nikakor ne smemo odstraniti ter zamenjati z nekatalizatorskim delom
  •  katalizatorja ni priporočljivo odstranjevati v primeru ko je potrebno zamenjati, le nek drug del izpušnega sistema
  •  ob menjavi katalizatorja je tudi potrebno zamenjati vsa tesnila in gumi nosilce

Menjava katalizatorja

Odgovori na pogostejša vprašanja

Kako pogosto je potrebno menjati katalizator?

Teoretično je življenska doba katalizatorja enaka kot je življenska doba vozila, vse pa je odvisno od pogojev v katerih deluje , ter v višini stopnje nevarnosti glede mehanskih poškodb. Povprečno pa ga je vozilu v času njegove uporabe potrebno enkrat zamenjati.


Ali katalizator deluje med krajšimi vožnjami?

Da katalizator v redu deluje, potrebuje za svoje delovanje temperaturo med 250 in 270 C, pa se v normalnih pogojih razvije po približno 200 sekundah delovanja motorja, ne glede na to ali se vozilo premika oziroma stoji.

Torej, pred doseganjem zgoraj navedenih pogojev katalizator ne deluje.


Ali lahko katalizator zažge suho travo pod vozilom?

Vsi deli izpušnega sistema avtomobila se med svojim delovanjem segrejejo do visokuh temperatur. Tako, da v nobenem primeru ni priporočljivo segret avto parkirati v visoki travi. Pri izhodi iz motorja izpušni plini dosegajo od 800 do 900 C temperature, zato kljub toplotni zaščiti katalizatorja, ni priporočljivo parkirati na mestih kjer je možnost vžiga podlage.


Zakaj večkrat izpušni plini iz katalizatorja smrdijo po pokvarjenih jajcih?
Ta pojav se opazi samo pri novih vozilih, oz. novih katalizatorjih in sčasoma izgine. Razlogov zanj pa je več, občasno je preveč žvepla v bencinu in tako v katalizatorju izgori s svojim značilnim vonjem, prav tako pride do tega pojava v primeru menjave prestav pri malo višjih obratih.

« nazaj ...



Prijava na e-obvestila tukaj
Vrsta kupca
* polja z zvezdico so obvezna