B2B trgovina

GMT Trgovine z avtodeli Servis. Znanje. Moč.

Razkrivamo največje težave pri polnjenju električnih vozil

Razkrivamo največje težave pri polnjenju električnih vozil

Ponujamo vam osem odgovorov na eno najbolj perečih vprašanj pri električnih avtih.

Andrej Pečjak je tisti vrhunski strokovnjak, ki s svojo ekipo v podjetju Metron utira pot elektromobilnosti. Med drugim je znan kot nosilec Guinnessovega rekorda v prevoženi razdalji z električnim avtom z enim polnjenjem, velikokrat pa je že prišel navzkriž z uveljavljenimi avtomobilskimi znamkami. Po mnenju Pečjaka, ki je spregovoril na 13. Tehnološki konferenci namreč povlečejo marsikatero potezo, ki je morda njim v korist, veliko manj pa koristi spodbujanju prehoda k naravi prijaznejšim električnim vozilom in zainteresiranim kupcem.

A ne le električni avtomobili, odločilnega pomena glede tempa njihovega uvajanja bo tudi ustrezna infrastruktura polnjenja. Od tiste na domači vtičnici do polnilnih postaj na črpalkah, opozarja Pečjak. Na 13. Tehnološki konferenci v Termah Vivat je opozoril na nekaj splošni javnosti manj znanih izzivov.

Kdaj pričakujete odločnejši preboj in večjo prodajo električnih vozil tudi na slovenskem trgu vozil?

Glavna ovira sta trenutno slaba dobavljivost električnih vozil in slaba izbira - ni karavana, kombija in še kakšnega drugega tipa vozil. Slaba ali celo napačna je tudi informiranost ljudi. Glede na vse to bi rekel, da se elektrifikacija prometa kar hitro širi, vsako leto se približno podvoji število električnih vozil.

Eden od dejavnikov za strah voznikov pred EV vozili je njihovo polnjenje. Kaj sami opažate v povezavi s polnjenjem baterij EV vozil. Je strah upravičen?

Ne, strah ni potreben. Vsak električni avto lahko polnimo doma preko noči na priključku, ki ni nič močnejši od tistega za električno pečico ali podobno električno napravo. Problem je le v blokih, kjer je res težko ali celo nemogoče polniti električni avto.

Kje se pojavljajo največje napake v povezavi s polnjenjem baterij?

Najšibkejši člen so polnilni kabli oziroma tako imenovane prenosne polnilne postaje. To je kabel z nekaj elektronike. Gre za del, ki je obremenjen skoraj vsako noč po več ur, ki je dostikrat zunaj na dežju ali soncu, ki se povozi in pohodi, včasih tudi ukrade.

Pogosto slišimo, da se na domači vtičnici polnjenje pogosto sredi noči iz nekega razloga zaustavi. Kje je težava?

To se zgodi le, če vrže ven varovalko. Ta problem bo s pojavom električnih vozil postal izrazitejši, zato bomo morali doma polniti preko dinamične polnilne postaje, ki ustrezno zmanjša moč polnilca, kadar bomo na primer vklopili neko močnejšo napravo. V hišah imamo ponavadi glavne varovalke 3x20A ali 3x25A. Če na eni fazi polnimo avto s 15A in na isti fazi vklopimo pečico, ki "potegne" še 10 ali 13 amperov, bo vrglo ven varovalko. Dinamična polnilna postaja pa bo za čas, ko deluje pečica, znižala tok polnjenja vozila na na primer 6 amperov in problema ne bo. Take postaje smo že razvili in so eden od naših glavnih izvoznih artiklov.

Na kaj mora biti nekdo, ki kupi električno vozilo, pozoren pri polnjenju baterije na domači, hišni vtičnici?

Predvsem na to, na kateri fazi bo polnil vozilo. Če je na fazi več porabnikov, bo nujno dinamično polnjenje. Malokdo ve, da je tok polnjenja v avtu možno regulirati. Najbolje je, če je polnilec trifazni. Žal proizvajalci vozil varčujejo in tako ima večina električnih vozil enofazne polnilce, da imajo lahko enak polnilec za ZDA, Japonsko in Evropo in s tem nižje stroške. To v Evropi povzroča probleme preobremenitve ene faze. Zato je, kar se tiče polnjenja, bolje kupiti avto, ki ima trifazni polnilec. Potrošniki moramo proizvajalce preko prodajalcev in medijev prisiliti, da bodo vgrajevali trifazne polnilce. Žal je trenutno nivo znanja o polnjenju električnih vozil še nizek, vse je zamegljeno in izrazi kot so "hitro polnjenje" se danes uporabljajo za vse, kar hoče nekdo prodati.

Kako se po kakovosti razlikujejo polnilni boksi in na kaj moramo biti pozorni pred nakupom?

Predvsem priporočam nakup dinamične polnilne postaje, ki prilagaja polnjenje porabi na določeni fazi. Prav tako odsvetujem nakup preveč kompleksnih polnilnih postaj, ker to dviga ceno in pokvarljivost. Vsekakor pa naj kupci ne kupujejo 22 kW polnilnih postaj, če ima njihov avto le 7 kW polnilec. Polnilna postaja mora biti prilagojena tako polnilcu v avtu kot tudi moči glavnih varovalk.

Menite, da bomo Slovenci v prihodnosti svoja električna vozila večino časa polnili doma? In kaj bo s tistimi, ki živijo v blokih?

Edini vzdržen sistem polnjenja takrat, ko bo električnih vozil več, bo polnjenje v "off peak" urah, torej ko je obremenitev omrežja nizka. Danes je to večinoma ponoči, ob večji uporabi fotovoltaike pa bodo viški energije tudi preko poldneva, zato se bodo avtomobili polnili doma preko noči in v službi sredi dneva. Kakršen koli drugačen način polnjenja bo imel negativne vplive na omrežje, zato neke super hitre polnilne postaje iz stališča energetike "ne pijejo vode". Bloki so problem zase, celovite rešitve so možne le na sistemskem nivoju in dokler ne bo ustrezne zakonodaje, se za stanovalce blokov ne bo kaj dosti spremenilo.

Avtomobilski proizvajalci že dalj časa govorijo o induktivnem polnjenju EV vozil. Kakšno je vaše videnje?

Induktivno polnjenje je že dolgo poznano in deluje na podoben način, kot indukcijski štedilnik. Če na štedilniku privzdignemo posodo, temperatura drastično pade in v tem je ključni problem – izkoristek pada s kvadratom razdalje. Indukcijsko polnjenje je torej že danes mogoče, je pa ali izkoristek zelo slab ali pa skoraj ni zračne reže med polnilno in sprejemno ploščo pod vozilom. To pa je inženirsko dokaj zahtevno narediti in ni dosti bolj praktično od robotske roke, ki vtakne vtikač v vtičnico, ko se pripeljemo v domačo garažo. Zato mislim, da je razvoj indukcijskih polnilnih postaj predvsem način črpanja inovacijskih sredstev.

Pečjak

Prijava na e-obvestila tukaj
Vrsta kupca
* polja z zvezdico so obvezna