B2B trgovina

GMT Trgovine z avtodeli Servis. Znanje. Moč.

Električna vozila ne pomenijo konca mehanične stroke

Električna vozila ne pomenijo konca mehanične stroke

Andrej Pečjak je na 12. Tehnološki konferenci o vzdrževanju motornih vozil, ki sta jo organizirali podjetji GMT/Adel in Metron inštitut, nagovoril mehanike in jim predstavil, kako bo potekalo vzdrževanje in servisiranje električnih vozil.

Kako dobro so mehaniki pripravljeni na elektrifikacijo voznega parka?

Pripravljeni so dobro, se pa preveč bojijo. Samo to je težava. Če so pripravljeni popravljati avtomatske menjalnike in izpušne sisteme po Euro 6 standardih, kar je neprimerno bolj zapleteno kot cel električni avto skupaj, potem so dovolj strokovno pripravljeni tudi na prihod električnih vozil.

Je ovira visoka napetost?

Ovira je strah, ne visoka napetost. Visoka napetost v električnem avtu ni tako nevarna, kot se govori. Za razliko od vtičnice, ko te faza strese, ker ima potencial naproti zemlji, te visoka napetost na električnem avtomobilu ne more stresti, razen, če primeš hkrati plus in minus – torej vsakega z eno roko – tega pa se mehanik mora naučiti. Vse skupaj je manj nevarno kot politi kozarec bencina v delavnici. To je neskončno nevarnejše kot baterije v električnih vozilih.

V zborniku za Tehnološko konferenco ste zapisali, da opažate strah pri mehanikih, da električna vozila v prihodnosti ne bodo potrebovala vzdrževanja in bodo ostali brez dela.

To je strah, ki ni utemeljen. Proizvajalec vozil vedno poskrbi za neljuba presenečenja. Okvar je vedno več, kot bi želeli.

Vendarle pa električni avtomobili tudi na področju vzdrževanja in servisiranja prinašajo nove izzive v mehanične delavnice. In tudi za potrošnike.

Absolutno. Veliko novih izzivov, ampak tudi novih možnosti dela. Se bo pa veliko spremenilo. Nekatere stvari sicer ostajajo enake, na primer popravila trčenj, nekaterih okvar je celo več. Električna različica golfa je od bencinske različice težja za 200 kilogramov, pri električnem vozilu je moment tudi bolj silovit. To pomeni, da so udari na celotno podvozje, ko avto sunkovito pospešuje in regenerativno zavira, močnejši. Zaradi tega pride do hitrejšega trošenja delov podvozja, ki pa so enaki kot na dizelski ali bencinski različici. Mehaniki morajo spoznati, da bo dela enako veliko, bo pa manj umazano. Odpade najbolj umazano delo, ki tudi ni dobro za okolje, ne bo toliko odpadnega olja, DPF, bencinskih, zračnih, oljnih filtrov … Popravil pa ne bo manj. Pri zavorah in podvozju se že zdaj vidi, da jih je več. Zavore se sicer manj trošijo, zato pa zaradi manjše uporabe bolj rjavijo in blokirajo.

Kaj se bo spremenilo s stališča potrošnika? Vseskozi poslušamo, da potrošni material pri električnih vozilih manj »trpi«?

Cenejši bodo redni servisi. Ni menjave olja, ki je glavni strošek, in nekih filtrov. Vzdrževanje samo, kar vozniki električnih avtomobilov neradi slišijo, pa ne, saj se bodo stvari kvarile. Nekatere zato, ker jih slabo naredijo, druge pa zato, ker jih naredijo tako, da bodo odpovedovale. Že zdaj se vidi, kaj se bo kvarilo in kaj se kvari.

Kaj na primer?

Največ okvar je pri sistemih za polnjenje baterije. Pri konvencionalnih avtomobilih lahko zgolj izgubiš pokrovček za posodo za gorivo ali pa točiš bencin namesto dizla. Pri električnih avtomobilih je težav v povezavi s polnjenjem več. V prvi vrsti opažamo težave s polnilnimi kabli, saj ne gre za navaden kabel, ampak ima znotraj elektroniko in je podvržen temu, da odpove. Težave se pojavljajo tudi na vtičnicah in polnilcih. To je sklop, ki rad odmira.

Nasprotno od tega, kar ljudje mislijo, da je najbolj šibka točka električnega avtomobila baterija.

Baterije se ne bodo kvarile. Na primer če pogledamo hibridna vozila, ki so na trgu dalj časa. V Sloveniji je dosti hibridnih toyot prius, tudi že zelo starih. Samo za dve vem, da sta jima odmrli bateriji in še to pri skoraj 500 tisoč kilometrih. Imamo še en primer prve generacije nissan leafa, kjer pa se baterija ni okvarila, ampak degradirala, torej se je zmanjšal doseg. Pa še to zgolj zato, ker se je baterija prevečkrat polnila na hitrih polnilnicah.

Hitro polnjenje ni dobro za baterijo?

Seveda. Ljudem velikokrat sploh ne povedo, da s prepogostim polnjenjem na hitri polnilnici degradiraš baterijo. Baterije same bodo povzročale manjšino težav. Proizvajalci vedo, da se ljudje tega najbolj bojijo, zato so ta del naredili kakovostno. Ostali deli pa so narejeni malo manj kakovostno. Tako kot pri konvencionalnih avtomobilih se tudi v električnih zasvetijo razne kontrolne lučke – za zračno blazino, ABS, slabše stike.

Govori se, da bodo morali mehaniki v svojih delavnicah ločiti prostor za servisiranje električnih vozil (zaradi visoke napetosti) od prostora za servisiranje konvencionalnih vozil. Hkrati bodo potrebovali nova orodja …

Ločevanje prostora je povsem nepotrebno. To oglašujejo nekateri proizvajalci električnih vozil, ki želijo zavreti njihov napredek. Potrebnih je nekaj novih znanj in nekaj novega orodja. Na tehnološki konferenci smo poslušali predavanje o dvojnih suhih sklopkah. Za komplet orodja za menjavo dvojne suhe sklopke je treba dati več denarja kot za kompletno orodje za električna vozila. Seveda je treba uporabljati izolirano orodje, predvsem zaradi tega, da ne narediš kratkega stika in za nekaj tisoč evrov škode na avtomobilu. Bodo pa mehaniki morali bolj obvladati elektriko, tudi to, kar danes znajo klasični električarji, predvsem 220 V omrežje. Vse, kar je povezano s polnjenjem, bodo morali poznati, da bodo vedeli, ali je napaka na kablu, polnilcu ali električni vtičnici. Za zdaj kaže, da je to najbolj kritična točka električnega avtomobila.

Sami veliko predavate o električnih avtomobilih. Kakšno zanimanje vlada med mehaniki v Sloveniji?

Mi imamo šolanja za električno mobilnost, imeli smo predavanja, kako predelati avto v električno vozilo in kako ga vzdrževati. Žal pa je naš inštitut tako zaseden z naročili za tuje partnerje, da smo v zadnjem času ta šolanja zelo omejili. Osredotočamo se na izobraževanja po naročilu, saj nimamo časa za splošna izobraževanja. Udeležba na teh predavanjih pa je velika, vedno pa udeležbo omejujemo, da se lahko ukvarjamo z vsakim individualno. Veliko se ukvarjamo s podjetji, ki prehajajo na električno mobilnost, prehajajo na električna vozila in polnilne postaje. Svetujemo jim, kako ne narediti napak, ko nekaj kupujejo.

Bo moral imeti mehanik na svojem servisu tudi polnilno postajo, da bo lahko po koncu servisa ali popravila vozilo ali baterijo preizkusil? 

Zagotovo. Baterijo bi lahko sicer napolnil na vsaki šuko vtičnici. Zaradi testiranja pa bo moral imeti polnilno postajo. Mi razvijamo polnilno postajo za mehanike, ki bo pokazala napake na polnilnem sistemu. To bo neke vrste diagnostična naprava, ki bo razkrila, ali je napaka v kablu ali v polnilcu, vtičnici. Z GMT smo prišli do skupne točke, da to mehaniki potrebujejo, tega pa ni na trgu.

Na trgu je tudi že veliko rabljenih vozil, ki so jih v Slovenijo uvozili iz tujine. Ta vozila nimajo nikakršne tehnične dokumentacije. Kakšna težava je to za mehanika, ki se sreča s takim vozilom?

Gre za sivi uvoz. Tega je veliko. Slovenci smo pametni in ne želimo kupovati najdražjih stvari. Želimo imeti enako stvar za manj denarja. Trenutno je cena rabljenih električnih vozil v delu EU, sploh pa v ZDA bistveno nižja kot v Evropi, zato imate Slovence, ki so uvozili tesle model S, Bolta, Sparka, veliko je takih vozil, ki jih v Evropi ne vidite. V Evropi ni na voljo dokumentacija za te avtomobile. Iz ZDA vam je ne bodo posredovali. Če kličete zastopnika, je odgovor, da avto ni bil narejen za EU in zgodba je zaključena. Po forumih je možno najti nekaj nasvetov, kje priti do dokumentacije. Če avtomobil brez tehnične dokumentacije vzameš na popravilo, je to lahko velika težava. Zgodi se, da mehanik izgubi toliko delavnih ur, da stranka tega ni pripravljena ali pa ne zmore plačati. To ni težava zgolj pri električnih, je pa specifika, da so električni v ZDA bistveno cenejši kot v Evropi, zato je uvoza veliko.

Elektricna vozila

 

Prijava na e-obvestila tukaj
Vrsta kupca
* polja z zvezdico so obvezna